Amalkan Konsep 4P Dalam Perniagaan

10:56 PTG Rizwan Edris 1 Comments

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera

Apa itu 4P? 4P ialah

1. Place
Tempat ataupun tapak untuk anda memulakan perniagaan. Jika anda berniaga secara online, hanya perlu ada domain dan hosting sebagai tapak perniagaan. Ramai usahawan sekarang ini telah menggunakan blog ataupun website untuk menjalankan perniagaan kerana jauh lebih murah berbanding mereka menyewa di bangunan-bangunan ataupun gerai-gerai di luar sana. Kos permulaan jika anda memulakan perniagaan anda di internet hanya RM100 sahaja hanya dengan membeli domain dan hosting selama setahun tidak termasuk anda mengupah designer untuk membuat blog ataupun website untuk perniagaan anda. Anda boleh belajar sendiri cara membuat blog ataupun mengupah para pelajar kerana golongan ini akan menawarkan servis yang yang murah kerana merea masih lagi pelajar.

2.Product
Produk terbahagi kepada banyak jenis produk iaitu

  • Produk Fizikal ( Kasut,Baju,Pakaian Dll )
  • Produk Digital ( Ebook,Audio,Movie Dll )
  • Servis ( Membuat Blog,Mencuci Kereta, Mengecat Rumah Dll )
Price
Harga sangat penting bagi pelanggan,ada pelanggan yang suka dengan harga yang murah dan tidak ambil peduli pasal kualiti sesuatu produk itu, ada juga pelanggan walapun makanan itu mahal, jika kuantiti banyak, pelanggan itu akan membeli juga, dan pelanggan yang melihat kualiti sesuatu produk tanpa melihat harga produk tersebut.

Promotion
Setelah anda sudah ada produk,tapak perniagaan dan harga bagi produk anda,langkah seterusnya ialah promosi.Promosi sangat penting dalam perniagaan,jika tidak ada promosi,pelanggan tidak tahu apa kelebihan produk ataupun kelemahan produk. 

You Might Also Like

1 ulasan: